Jászberényi Főiskola Könyvtára

Nagy Józsefné (Együtt 1970. 1. sz.): 

A Jászberényi Tanítóképző Intézet könyvtára az iskolai könyvtárhálózatba tartozik . Hálózati központja az Országos Pedagógiai Könyvtár. Könyvtárunka tanítóképzők felsőoktatási intézménnyé szervezésével egy időben, 1959-ben létesült. Induló állománya ekkor 9300 kötet volt. 1970-ben  27500 kötettel rendelkezünk. A könyvtárba járó folyóiratok száma 8779 magyar, 8 külföldi.

Gyűjtőkörét a tanítóképzőkben folyó oktatás céljai , az oktatott tantárgyak tantervi követelményei szabják meg. Az állomány törzsét a pedagógusképzés alapját képező tudományágak irodalma adja: pedagógia, lélektan , marxizmusleninizmus, gyermekirodalom. A felsorolt szakterületek anyagából beszerzésnél a lehető teljességre törekszünk. Azokból a könyvekből, amelyek feltehetően kötelező olvasmányok lesznek , 15-20 példányt rendelünk. A felsoroltakon kívül beszerezzük még a többi tudományág legalapvetőbb műveit és megfelelő válogatással szépirodalmi könyveket is. Évente 1300- 1500 kötet beszerzésére van anyagi lehetőségünk. A megjelenő új könyvekből az intézeti tanárokkal történő megbeszélések alapján az igazgatóhelyettes jóváhagyásával rendeljük meg a szükséges műveket. Lehetőségünk van antikvár vásárlásra is.

A könyvtár dolgozóinak száma 2 fő. Mivel a könyvtár nem nyilvános, hanem csak az intézet oktatóinak, hallgatóinak, valamint a gyakorló iskolás tanulóknak könyvtári igényeit szolgálja, az olvasók száma kb. állandó: 380-430 fő.

Raktározásunk szakrendi, olvasótermünk szabadpolcos. Kölcsönzési idő: napi 3 óra, az olvasóterem nyitva tartása napi 8 óra.

Az állományfeltárás munkája még nem fejeződött be. Elkészült a raktári és betűrendes katalógus. Szakkatalógus a pedagógia és lélektan szakanyaga naprakész. A katalógusokkal párhuzamosan bibliográfiák készítésével segítjük a tanárokmunkáját, a hallgatók felkészülését. Eddig összeállítottuk valamennyi módszertani tantárgy bibliográfiáját. A katalógusban feltárjuk a fontosabb tanulmánykötetek egyes tanulmányait, rejtett bibliográfiáit is.

Annak érdekében, hogy hallgatóink megfelelően élni tudjanak a könyvtár adta lehetőségekkel, négy éve szervezett foglalkozásokon vezetjük be őket a legfontosabb könyvtárhasználati ismeretekbe. Elsőéveseink a bevezető előadáson rövid áttekintést kapnak a könyvtárügy mai helyzetéről , a könyvtári hálózatokról, a mi könyvtárunknak a hálózatban elfoglalt helyéről, majd ismertetjük velük az intézeti könyvtár gyűjtőkörét, állományának összetételét , rendjét. Az előadást 4 személyes csoportokban egyórás kötelező hospitálás követi a könyvtárban. Ezeken a foglalkozásokon megismerkednek a katalógusokkal, azok használatával. Bemutatjuk nekik a legfontosabb kézi- és segédkönyveket, szakfolyóiratokat , bibliográfiákat , majd konkrét feladatok útján gyakoroltatjuk azok használatát. Röviden foglalkozunk még a tudományos anyaggyűjtés, bibliográfiai hivatkozás, dolgozatírás módszereinek legfontosabb kérdéseivel is . Az eredmény már eddig is lemérhető. Hallgatóink önállóan és rendszeresen használják a könyvtári segédeszközöket.Könnyebbé vált számukra a szakdolgozatok írására való felkészülés . Komoly reményünk van arra is , hogy az itt kapott ismeretek vérükké válnak a gyakorlatban, biztosítják számukra a későbbi önképzés igényét , sőt képessé teszik őket arra, hogy majdani tanítványaikat már ők vezessék rá az önállókönyvtári tájékozódás útjára. A tanárok és hallgatók informálását segítjük a könyvpropaganda változatos eszközeivel is . Kiaknázzuk a könyvkiállításokban rejlő nevelési lehetőségeket. Rendszeresen bemutatjuk a könyvtár új szerzeményeit, valamint tematikus kiállításokat rendezünk. Utóbbiakkal gyakran kapcsolódunk az oktatáshoz is úgy, hogy az egyes tantárgyak egy-egy éppen soron levő anyagrészéhez csatlakozunk a megfelelő könyvanyag bemutatásával. / Pl . : Olvasóvá nevelés,hazafias , családi , közösségi nevelés irodalma ./ A kiállított új könyvek mellé mindig elhelyezzük azok ismertetéseit is , amelyeket az "Új könyvek"c. kiadványból kivágva dekorációs kartonra kasírozunk. Ezeket a könyvismertetéseket később album formájában összefűzzük. Az így nyert kötetek a színes könyvborítókból készült albumokkal együtt jól segítik az olvasók tájékozódását az irodalomban. A kölcsönzési forgalom nagy, tendenciája minden évben emelkedik. A most befejeződött tanév forgalma: 10018 esetben 3075^ kötet kölcsönzés. Az olvasótermi helyben olvasás forgalma is igen magas, de erről nem vezetünk nyilvántartást . Ha a kölcsönzött könyvek tartalmi megoszlását vizsgáljuk , magasan vezet a pedagógia, lélektan irodalma. Ez jelenti az összes kölcsönzésnek több, mint felét. A kötelező olvasmányokat lelkiismeretesen olvassák hallgatóink . Örvendetesen növekszik érdeklődésük a nem kötelező szakirodalom iránt . A szaktanárok által támasztott magas követelmények, a legkülönbözőbb területeken kapott, konkrét feladatok inspirálják őket. Szépirodalmi igényeink színvonala is sokat emelkedett az utóbbi években. ízlésüket lemérhetően fejleszti a tantervben előírt "mai magyar irodalom" és "kortárs világirodalom " tantárgy. Az intézeti könyvtár feladata , hogy az intézeti tanárok és hallgatók mellett a gyakorló iskolai tanulókat is ellása olvasnivalóval , és közreműködjék olvasóvá nevelésükben. Tanév elején minden iskolai osztály 60-70 kötetet kap letétbe , amelyet a . osztálytanító kölcsönöz. Ez az anyag főleg az illető osztály tananyagához kapcsolódó ismeretterjesztő könyvekből áll . / Pl . : Gyermekenciklopédia, Bölcs Bagoly sorozat, stb . / A tanulók emellett az intézeti könyvtárat is rendszeresen látogatják , ahol szabadon válogathatnak a gyermekkönyvekben. A könyvtár munkája szinte minden területen szorosan egybefonódik az intézeti tanárok és gyakorló iskolai nevelők munkájával, lttől az együttműködéstől további eredményeket várunk. Bár a könyvtár elsősorban az intézethez tartozókat szolgálja ki, készséggel rendelkezésére állunk a érdeklődő városi pedagógusoknak is . Könyvtárközi kölcsönzéssel bármikor támogatjuk a megyei "Pedagógus Könyvszolgálat" - ot, és az együttműködés bármilyen formáját szívesen vállaljuk.

***